(این مطلب تکمـیل خواهد شد)

اردیبهشت ۱۳۹۴ ما جشن فارغ‌التحصیلی‌مان را برگزار کردیم. دانشجویان اقتصاد ۱۳۹۰ شمسی وارد دانشگاه شده بودیم و ۴ سال بعد این چکش‌کاریی کـه دوران کارشناسی برسرمان آورده بود را جشن گرفتیم. دانشجویان اقتصاد و یـا بـه تعبیری دیگر، دانشجویان اقتصاد این مراسم نمادی بود به منظور ختم این دوران عالی.

به هر حال.

جشن فارغ‌التحصیلی یعنی چه؟

عموما درون پایـان دوران تحصیل یک جشنی برگزار مـی‌کنند کـه آره، ما هم تمام کردیم!(: دانشجویان اقتصاد معمول‌ترینش درون ایران به منظور کارشناسی است. بچه‌های ورودی یک سال دور هم جمع مـی‌شوند و مـی‌گویند و مسابقه‌ برگزار مـی‌کنند و کیک مـی‌خورند و به حرف استادی گوش مـی‌دهند و مـی‌خندند. لباسی مـی‌پوشند و عکسی مـی‌گیرند و بعد خداحافظیی نمادین. تمام شد ):

بخش‌های جشن فارغ‌التحصیلی چه چیزهایی مـی‌تواند باشد؟

ٌ

۱ - سخنرانی اولیـه مجری

یک مرثیـه‌ای به منظور این ۴ سال. یک دکلمـه‌ی چند دقیقه‌ای به منظور این ۴ سال. طنز باشد بهتر. سریع اساتید و دانشجویـان خاص و اتفاق بزرگ خاصی اگر بوده مرور کند. به منظور شروع گرم مجلس و قبل حرف زدن استاد یـا مسئول چیز خوبی است. یک نوعی جو هم بـه سخنران بعدی مـی دهد کـه چیزهای کلیشـه‌ای نگوید. شاید یـاد خاطره‌ی جالبی افتاد.

ٍ

۲ - سخنرانی استاد/مسئول

با توجه بـه بزرگی مراسم سخنرانی هم داشته باشید بهتر است. عموما والدین دانشجویـان مـی‌آیند و حضور اساتید و مسئولان دانشکده(دانشگاه) و یکی دو مورد سخنرانی‌شان مراسم را رسمـی‌تر مـی‌کند. درون این بخش عموما حرف‌های کلیشـه‌ای مـی‌گویند و عموما هم حوصله بر است. سعی کنید زیـاد نباشد و اگر چند تاست، پشت سر هم نباشند.

ٌٌ

۳- مسابقه

مثلا عقدیمـی اساتید را پیدا کنید و مسابقه بگذارید کـه این عکودکی چه استادی است؟ یـا عبچه‌ها را تار کنید، یـا از لباسشان عنشان دهید، یـا از خوابگاهشان! ایده زیـاد است. ولی خب مسابقه هم چیز جالبی هست و هم باعث مـی‌شود مراسمتان پربارتر دیده شود. 

برای جایزه هم مـی‌توانید اسپانسر کوچکی پیدا کنید. به منظور ما، اسپانسر یک کتابفروشی دروس تخصصی اقتصاد بود کـه از شروع کارش فقط چند ماه مـی‌گذشت.

ٌ

۴ - مصاحبه

 حالا یـا مصاحبه با دانشجویـان شوخ خودتان، یـا با سایر دانشجویـان دانشگاه. مثلا نظرشان درون مورد رشته چیست و از فلان چیز جالب خبردارند؟ سعی کنید طنزش کنید. مصحابه مـی‌تواند با کارمندان دانشکده، کپی دانشکده، آبدارچی و هر چیز دیگری باشد! 

ٌ

۵ - کلیپ دوران کارشناسی

یک سری عاز اول دوران لیسانس که تا الآن. بچه‌هایتان کـه در زمان‌های مختلف و در اتفاقات مختلف گرفته‌اند. لازم نیست از همـه عداشته باشید. همـین کـه سیر تغییر آرایش ان و تیپ پسران معلوم باشد، بـه قدری کافی جالب مـی‌شود. این دانشجویـان الکی الکی به منظور هر عکسی احتمالا خواهند خندید و آهی خواهند کشید!

ٌ

۶ - مقایسه عکس‌های دوران کودکی و الآن

این بخش تقریبا درون همـه‌ی جشن‌ها هست و بسی هم جالب است. این کـه این افرادی کـه ۴ سال با هم بودید، قبل از دانشگاه چه تیپی داشتند. بچگی چه شکلی بودند؟ خواهش کنید عکس‌های پرسنلی نفرستند! عکس‌هایی بفرستند کـه یک چیز جالب دارد. مثلا به منظور ان عکه کچلشان کرده‌اند(:

(برای درست کلیپ از یک سری عو موزیک نرم‌افزارهای مختلفی است. من از نرم‌افزار Proshow Gold استفاده کردم و راضی بودم. این نرم‌افزار را پیشنـهاد مـی‌کنم)

ٌ

۷ - صندلی داغ

یکی از اساتید راحت و شوخ را اگر بتوانید بیـاورید بهتر. سعی کنید اول حدود سوالات را با ایشان هماهنگ کنید که تا بعدا ناراحتی پیش نیـاید. روی خطوط قرمزی کـه هماهنگ کردید حرکت کنید! صندلی داغ، حتما داغ باشد!

اگر استادی نیـامد، صندلی داغ با یکی از دانشجوهای حاشیـه دار، یـا کارمندان شلوغ دانشکده هم مـی‌تواند جالب باشد.

ٌ

۸ - شعر/تیـاتر

اگر داریدی را کـه بتواند به منظور این ۴ سال شعری بگوید، یـا افرادی کـه تئاتری برگزار کنند، از این امکان استفاده کنید. بسی جالب مـی‌شود. مخصوصا اشاره بـه تیکه‌های اساتید و عادت‌های رفتاری دانشجویـان.

ٌ

۹ - لوح‌های فارغ‌التحصیل شدن

مـی‌توانید به منظور هر دانشجو یک لوح سفارش بدهید. یک لوح با امضای رئیس دانشکده کـه مـی‌گوید «ممنون از این کـه بودید»((: گرچه کارکرد خاصی ندارد ولی عموما مورد استقبال واقع مـی‌شود. نمادی هست برای مراسم‌تان.

در هنگام لوح هم اول متن کامل را بخوانید، بعد از اساتید و مسئولان دعوت کنید که تا بیـاییند لوح را بدهند. بعد بـه دانشجویـان بگویید که تا هری کـه لوح را گرفت همان جلو بماند که تا عدست‌جمعی با اساتید بگیرید. 

ٌ

۱۰ - عهدنامـه

برای پایـان مراسم، یک متن احساسی پایـان‌بندی خوبی است. یک حس غم شیرین خداحفظی. 

ٌ

۱۱ - کیک و عکس‌های نـهایی

یک عکاس اگر داشته باشید از بچه‌ها و خانواده‌شان و از حلقه‌های دوستی عبگیرد خوب است. مخصوصا اگر لیـاس فارغ‌التحصیلی داشته باشند، اکثرا مـی‌خواهند کـه عبگیرند. 

نیـاز نیست با تکه‌های کیکی را سیر کنید. مخصوصا اگر پذیرایی جداگانـه داشته باشید. اگر افرادی هستند کـه فکر مـی‌کنید شاید کیک‌ها را بمالند روی سروصورت هم، طوی مدیریت کنید کـه همان اول از کیک اصلی نباشد کـه بعد به منظور تخس کیکی نداشته باشید.




[وبلاگ اقتصاد بازرگانی دانشگاه تبریز - ورودی ۹۰ دانشجویان اقتصاد]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 17 Jul 2018 15:15:00 +0000